Definícia

PPC (Pay Per Click) je model online marketingu, v ktorom platíte poplatok vždy, keď niekto klikne na jednu z vašich reklám. Patria sem reklamy vo vyhľadávaní (search), ako aj kontextové reklamy (display), ktoré sa zobrazujú na iných weboch v podobe bannerov. Inzerovať v rámci PPC môže každý.

Popis

K najväčším výhodám PPC kampaní patrí detailné cielenie, výborná merateľnosť, analýza dát a plná kontrola nad výdavkami. Okrem ponúkanej ceny sa pri nich berie do úvahy aj skóre kvality. Každému PPC systému totiž záleží nielen na kvantite, ale aj kvalite reklám.

Keby sa potenciálnym zákazníkom zobrazovali nerelevantné reklamy, ihneď by odišli. Pokiaľ inzerent dosiahne vyššie skóre kvality, odmení ho nižšia cena za klik na reklamu (win-win). Keďže má nižšiu cenu za klik, reklama sa môže zobrazovať buď na lepších pozíciách, alebo sa zobrazí viackrát (v prípade obmedzeného rozpočtu).

V systéme Google Ads pozostáva skóre kvality z očakávanej miery prekliknutia (expected CTR), dojmu zo vstupnej stránky (landing page) a relevancie reklám (AD relevance). Najhoršie skóre kvality je 1, najlepšie 10.

K najznámejším PPC systémom na Slovensku patria:

  • vyhľadávače: Google, Zoznam,
  • sociálne siete: Facebook, Instagram, LinkedIn,
  • cenové porovnávače: Heureka, Glami, Biano a Favi.

Je na výbere inzerenta, pre ktorý kanál sa rozhodne. Treba však brať do úvahy, či ide o B2B (Business-to-Business) alebo B2C (Business-to-Customer) segment. Zatiľ čo vyhľadávače sú vhodné pre oba segmenty, Facebook a Instagram sú ideálne pre B2C segment. LinkedIn, ako obchodne orientovaná internetová sociálna sieť, nájde využitie najmä v B2B sektore. Cenové porovnávače zas nájdu svoje uplatnenie pri e-shopoch s produktami, ktoré ponúka aj konkurencia.

Existujú aj iné modely platenia:

  • CPA: Cost per Acquisition, teda cena za požadovanú konverziu
  • CPM: Cost per Mille, teda cena za 1000 zobrazení

Reklamu vo vyhľadávaní (search) si môžete zjednodušene predstaviť tak, ako keby potenciálni zákazníci išli za niekým (volajme ho „pán Google”), kto vie úplne všetko a pýtali sa ho, kde si môžu kúpiť daný produkt alebo službu.

Povedzme, že potenciálny zákazník hľadá kožené pánske bundy. „Pán Google” však pozná na Slovensku až 142 takýchto e-shopov. No vy chcete, aby váš e-shop spomenul medzi prvými. Problém je, že vás zaradil na 45. miesto. Prečo to predstavuje problém? Rozdiel medzi prvou a desiatou pozíciou je približne v 10-násobne nižšej pravdepodobnosti prekliku. Ako to asi bude na 45. pozícii? Správne, nemusí sa o vás vôbec dozvedieť.

Tu prichádza na rad PPC kampaň. „Pánovi Google” treba zaplatiť, aby váš e-shop spomenul medzi prvými. Pokiaľ sa potenciálny zákazník nerozhodne pre váš e-shop (neklikne na vašu reklamu), nič sa nedeje. V takomto prípade za reklamu neplatíte (model CPC).

Kontextová reklama (display) je odlišná. Určite ste si všimli bannery na zastávkach MHD, v autobuse alebo v blízkosti hlavných cestných ťahov. Hoci je princíp v podstate rovnaký, PPC bannery sú umiestnené na rôznych internetových stránkach. Majú však obrovskú výhodu. Vy rozhodnete, komu sa majú ukázať, kde sa majú ukázať a kedy sa majú ukázať.

To znamená, že keď prevádzkujete e-shop s rybárskymi potrebami, svoj reklamný banner ukážete len tým ľuďom, ktorí sa o rybárčenie zaujímajú, a teda sú potenciálni zákazníci. Prostredníctvom týchto bannerov sa tiež môžete pripomenúť používateľom, ktorí váš web navštívili. Vtedy hovoríme o remarketingu. Žiadnu z týchto výhod by ste nezískali pomocou offline reklamných formátov.

Prečítajte si tiež o našich úspešných PPC kampaniach alebo sa poraďte s našimi PPC špecialistami o najlepšej forme PPC kampaní pre váš biznis u nás, vo Visibility.

Príklad Google Ads Search

Povedzme, že potenciálny zákazník má záujem o kúpu kreatínu ako doplnku výživy pre športovcov. Do vyhľadávača zadá výraz „kreatín monohydrát”. Zobrazia sa mu platené vyhľadávania (označené červeným rámikom), na ktoré inzerenti bidujú a organické vyhľadávania (označené čiernym rámikom), ktoré sa zobrazujú až po platených.