Predstavte si 10 webov vašich konkurentov.

Každý z nich má rôzne podstránky a obsah. Niektorí majú blog, iní zasa podrobnú FAQ sekciu alebo poradňu.

Teraz si predstavte, že za pár hodín dokážete identifikovať všetky obsahy, ktoré zatiaľ na stránke nemáte, ale vaši konkurenti áno. A presne tieto obsahy im prinášajú stovky alebo tisícky návštev mesačne z Googlu úplne zadarmo.

Vďaka content gap analýze objavíte kopec nápadov na nové sekcie, kategórie, články, produkty a mnoho ďalších typov obsahu.

Tento návod je trochu dlhší, preto odporúčam vyčleniť si naň aspoň polhodinku, aby ste si ho podrobne preštudovali, a prípadne hneď aj vyskúšali v praxi.

Čo je to CONTENT GAP?

Content gap sú všetky medzery v obsahu, ktoré by ste na svojich alebo klientskych stránkach mali vyplniť.

Najjednoduchšou cestou, ako objaviť medzery v obsahu, je pozrieť sa na konkurenčné stránky.

To môžete urobiť manuálne – otvoríte si konkurenčný web, prejdete si stránku po stránke a zaznačíte si obsahy, na ktoré ste na vašom webe ešte necielili. Tento proces by však zabral neskutočne veľa času.

Tu prichádza na scénu content gap analýza. Vďaka nej dokážete za pomerne krátky čas odhaliť všetky dôležité kľúčové slová, na ktoré sa konkurenti umiestňujú v Googli, ale vaša stránka nie.

Aby ste si vedeli na začiatok predstaviť, ako taká analýza vyzerá, pripravil som si pre vás okresanú ukážku content gap analýzy, ktorú som vypracoval pre web Firotour.sk. Bližšie sa k tomuto príkladu ešte vrátim v kapitole o využití analýzy v praxi.

Ak vás to zaujalo, pustime sa do práce. 🙂

Bez vercajku ani na krok

Zlá správa hneď na začiatok. Content gap analýzu nezrealizujete bez plateného nástroja, akým je napr. Ahrefs alebo SEMRush (jediné schopné pre slovenský trh). Dobrou správou je, že Ahrefs má 7-dňovú skúšobnú verziu za 7 dolárov, vďaka ktorej si môžete stiahnuť všetky potrebné dáta k analýze (a omnoho viac).

Prednedávnom bola skúšobná verzia ešte zadarmo, ale stále je to super ponuka. Stačí si vybrať trial verziu na úrovni „Standart” a môžete sa pustiť do práce. Pred ukončením trial verzie si však nezabudnite zrušiť účet, inak sa vám obnoví a tento raz aj s poplatkom za mesačný plán, ktorý ste si pôvodne vybrali.

Okrem nástroja Ahrefs budete ešte potrebovať tabuľkový editor. V článku pracujem konkrétne s Google Spreadsheets, ktorý je zadarmo. V tomto formáte poskytnem aj šablóny na vypracovanie analýzy.

Pri výbere konkurenčných stránok môžete využiť aj nástroj Marketing Miner, bez ktorého sa pri analýze síce zaobídete, ale môže vám pomôcť s ešte presnejším vytipovaním vašich konkurentov.

Za zmienku nástrojov nám nikto nezaplatil. Vybral som ich preto, lebo s nimi pracujem každý deň a na túto analýzu mi prišli najvhodnejšie. 🙂

Vyberáme konkurentov

Na začiatku analýzy si potrebujete vytipovať vašich konkurentov. Väčšina firiem a majiteľov webov tých svojich už pozná, avšak z mojich skúseností títo konkurenti nie sú vždy konkurentmi aj z pohľadu SEO a obsahu. Prečo?

Niektorí priami konkurenti sú pre vás z pohľadu SEO neškodní, keďže ich stránka nie je správne optimalizovaná pre vyhľadávače a nedisponujú kvalitným obsahom.

Pri content gap analýze potrebujete nájsť domény, ktoré sa umiestňujú v Googli na kľúčové slová a témy, ktoré sú pre vašu firmu dôležité.

Výber správnych konkurentov pre potreby tejto analýzy spravíte jednoducho v nástroji Ahrefs alebo Marketing Miner.

Výber konkurentov v nástroji Ahrefs

  • Po prihlásení sa do nástroja si vyberiete položku „Site explorer” a zadáte doň vašu doménu.

  • Po načítaní dát kliknete na položku „Competing domains” a zobrazí sa vám zoznam najväčších konkurentov. Z tých si vyberiete napr. prvých 10.

Výber konkurentov v nástroji Marketing Miner

Ak máte na projekte vypracovanú analýzu kľúčových slov alebo disponujete zoznamom slov, ktoré sú pre váš web mimoriadne dôležité, môžete v nástroji Marketing Miner jednoducho vytipovať domény, ktoré majú na tieto slová najlepšie pozície v Googli.

  • Po prihlásení sa do nástroja kliknete na položku „Vytvoriť report”.

  • Vyberiete si položku „Kľúčové slová”.

  • Zadáte zoznam dôležitých kľúčových slov, pomenujete si report a kliknete na „ĎALŠÍ KROK”.

  • Vyberiete položku „Link Prospecting”, tam zvolíte „Everything” a kliknete na „ZÍSKAŤ DÁTA”.

  • Po spracovaní reportu si ho stiahnete vo forme tabuľky a uvidíte zoznam najsilnejších domén/vašich konkurentov, zoradených podľa „Influence score” (viditeľnosť na zadané kľúčové slová).

Keď už viete, kto sú vaši konkurenti z pohľadu SEO a obsahu, môžete sa pustiť do analýzy.

Dolujeme dáta

V tomto kroku si potrebujete k vybraným konkurentom stiahnuť kľúčové slová, na ktoré sa umiestňujú v Googli.

Dáta budete získavať z nástroja Ahrefs. Stačí sa doň prihlásiť, v „Site exploreri” zadať doménu konkurenta a kliknúť na položku „Organic keywords”.

Ešte predtým, než dáta vyexportujete, by ste sa mali zamyslieť nad tým, či nie je potrebné tieto dáta okresať. V úrovni, ktorú si vo Visi platíme, máme k dispozícii 30 000 kľúčových slov/1 doménu.

Ak robíte analýzu pre široký segment (napr. cestovanie alebo elektronika), mali by ste dataset okresať tak, aby ste sa do tejto hranice 30 000 slov zmestili. To môžete urobiť tak, že vyberiete napr. iba slová, na ktoré sa vybraná doména umiestňuje na prvých 20 pozíciách alebo vyberiete iba slová, ktoré majú napr. mesačnú hľadanosť vyššiu ako 150 hľadaní/mesiac. To všetko viete urobiť vo filtri pod nadpisom Organic Keywords.

Potom už stačí stlačiť „Export” v pravom hornom rohu.

Tento krok zopakujete pri všetkých konkurentoch. Odporúčam, aby ste si vybrali minimálne 6 konkurentov, aby ste mali dostatok dát na porovnanie. Čím viac relevantných domén do analýzy zahrniete, tým viac nápadov na nový obsah získate.

Kopírujeme dáta do tabuľky

Aby som vám prácu s analýzou uľahčil, pripravil som pre vás túto šablónu. Stačí si z nej vytvoriť kópiu na váš Google Drive (File → Make a copy).

  • Do tabov „Keywords – Your Website”, „Keywords – Competitor 1”, „Keywords – Competitor 2” a ďalších skopírujete dáta z tabuliek, ktoré ste si vyexportovali z nástroja Ahrefs. Pomocný stĺpec s predvyplneným „yes” ponecháte v nezmenenej podobe.
  • Následne skopírujete všetky kľúčové slová (Keywords) a ich priemerné mesačné hľadanosti (Search Volume) do hlavného tabu Content Gap Analysis a zbavíte sa duplicitných hodnôt, ktoré vznikli pri spojení týchto datasetov. Odstrániť duplicity môžete v externých tooloch ako Excel alebo Libre Calc, prípadne si môžete nainštalovať addon priamo v Google Spreadsheets (po novom je však obmedzený iba na jedno použitie za deň).
  • Pre sprehľadnenie tabuľky odporúčam zmeniť všetky hodnoty „#N/A” (zobrazí sa, ak sa doména na dané slovo neumiestňuje v Googli), ktoré sa zobrazia v hlavnom tabe pod jednotlivými doménami/konkurentmi, na hodnotu „no”. To urobíte klávesovou skratkou „CTRL + F”, vyhľadáte „#N/A” a podľa obrázku nižšie túto hodnotu zmeníte na „no”.

  • Už by ste mali mať v hlavnom tabe natiahnuté všetky potrebné dáta. Teraz si ešte potrebujete vyfiltrovať slová, na ktoré sa vaša stránka neumiestňuje v Googli, čiže sú označené „no”. To jednoducho spravíte pomocou filtra, kde hodnoty „yes” jedným klikom odfiltrujete (fajka ostane iba pri „no”).

Ako to celé využiť v praxi

Tak ako pri analýze kľúčových slov, aj teraz by ste sa mali pozrieť na slová individuálne a posúdiť ich dôležitosť/relevanciu pre vašu stránku.

Je mnoho spôsobov, ako si môžete slová rozdeliť do kategórií, pre začiatok však môžete použiť jednoduché číslovanie od 1 do 3 v stĺpci „Relevancy”, kde 1 znamená, že slovo je pre vašu stránku vysoko relevantné a 3 presný opak (na toto slovo nepotrebujete cieliť).

Ku kľúčovým slovám si môžete priradiť aj keyword/search intent, čiže zámer, s ktorým používateľ dané slovo hľadá. Toto vám potom uľahčí filtrovanie vhodných slov do blogu, produktových stránok, kategórií a ďalších typov obsahu. Viac sa o tom dočítate aj v tomto návode.

V tabuľke vás bude ešte zaujímať položka „Match” (zhoda). Ak sa 5 z vašich 15 konkurentov zobrazuje na dané kľúčové slovo v Googli, číslo v stĺpci „Match” bude 5. Čím viac matchov, tým je vyššia pravdepodobnosť, že je toto slovo pre vašu stránku naozaj relevantné.

Do šablóny som tiež pridal stĺpec „Word Count” (počet slov v kľúčovom slove), vďaka čomu si môžete vyfiltrovať napr. viacslovné výrazy (tzv. longtaily), ktoré nemusia byť až tak konkurenčné a jednoduchšie sa na ne umiestnite v Googli na dobrých pozíciách.

Content gap analýza pre Firotour.sk

Pre klienta Firotour.sk sa nám vďaka analýze podarilo odhaliť tisícky slov, na ktoré sa umiestňujú aspoň 4 konkurenti a stránka klienta zatiaľ nie.

V content gap analýze sa nám nakoniec podarilo identifikovať vyše 20 typov obsahu, vďaka ktorým mali konkurenti väčšie pokrytie v organických výsledkoch, a teda aj väčšiu viditeľnosť brandu a vyšší počet návštev z vyhľadávačov.

Ak sa nám podarí s klientom zaplátať tieto diery, dokážeme udržať stránku konkurencieschopnú a v budúcnosti aj na špičke v rámci segmentu cestovania.

Konkrétny príklad:

V content gap analýze si všimnete, že veľa konkurentov cieli obsah na konkrétne pamiatky ako „Socha slobody”, „Koloseum” alebo „Panteón”.

Na základe toho by ste mohli klientovi odporučiť, aby vytvoril kategóriu s pamiatkami pre každú krajinu, kde predáva zájazdy. Takto zacielite stránky na všeobecné slová ako „taliansko pamiatky” alebo „grécko pamiatky” a zároveň začnete obsadzovať pozície pri kľúčových slovách konkrétnych pamiatok, ktoré som spomenul vyššie.

Takto jednoducho privediete na stránku nových ľudí, ktorí majú pravdepodobne záujem vycestovať do danej krajiny, prípadne si už zájazd kúpili a teraz hľadajú inšpiráciu na fakultatívne výlety.

Content gap analýza pre SME.sk

Mediálny segment je ďalšou vďačnou oblasťou pre vykonanie content gap analýzy. Predstavte si, koľko času by zabralo vytvorenie analýzy kľúčových slov pre SME.sk, čiže pre všetky sekcie a témy, na ktoré na svojom webe cielia.

Zo svojich skúseností viem, že to nie je možné, alebo by to aspoň žiadny klient nezaplatil, keďže by na tom musel špecialista odmakať stovky hodín čistého času.

Vďaka content gap analýze sa nám však podarilo odhaliť slabé miesta v obsahu, ktoré majú konkurenti dobre pokryté. Takto si postupne vieme vybrať témy, ktoré má naozaj zmysel cieliť a postupne rozširovať zásah v organických výsledkoch.

Toto môžeme spraviť na úrovni konkrétnych článkov alebo celých obsahových sekcií.

Konkrétny príklad:

V content gap analýze narazíte na slovo „kontrakcie”, „maternica” a slová súvisiace s konkrétnymi týždňami tehotenstva, ktoré dokopy hľadajú tisícky (ak nie desaťtisíce) ľudí mesačne.

Zároveň viete, že na SME.sk už existuje sekcia zameraná na tehotenstvo, preto už stačí vytipovať všetky chýbajúce obsahy a spracovať ich lepšie, ako ich spracovali konkurenti.

Takto sa jednak rozšíri záber kľúčových slov, na ktoré sa zobrazuje SME.sk v Googli, ale tiež sa zvýši obsahová relevancia celej sekcie tehotenstva na túto veľmi hľadanú tému.

Content gap na úrovni podstránky/kategórie

Aby toho nebolo málo, content gap analýza sa dá aplikovať aj na konkrétny obsah, podstránku alebo kategóriu.

Predstavte si, že máte na svojom blogu článok o najkrajších miestach na Slovensku, ktorý sa na toto slovo zobrazuje až na tretej strane v Googli.

Vyberiete si prvých 5 podstránok z výsledkov vyhľadávania a opäť si k nim vygenerujete organické kľúčové slová v nástroji Ahrefs (pozor, tentokrát nie pre celú doménu, ale iba pre konkrétnu podstránku – „Exact URL”).

Skopírujete si tieto dáta do šablóny podľa postupu vyššie a odhalíte, ktoré kľúčové slová ste v obsahu nepoužili a mohli by ste ich do článku zapracovať. Takto poskytnete svojim čitateľom ešte lepší a aktuálnejší obsah, čo je koniec koncov aj zmysel republishingu.

Tu sú príklady slov (zďaleka nie všetkých), o ktoré môžete článok rozšíriť alebo rovno zmeniť jeho štruktúru:

  • zaujimave miesta na slovensku
  • najzaujímavejšie miesta na slovensku
  • pekné miesta na slovensku
  • najnavštevovanejšie miesta na slovensku
  • zaujimave miesta na zapadnom slovensku
  • vychodne slovensko zaujimave miesta
  • orava zaujimave miesta
  • turistické miesta na slovensku
  • zaujimave miesta na slovensku vytvorene prirodou
  • zaujímavosti o slovensku
  • romanticke miesta na slovensku
  • co sa oplati vidiet na slovensku
  • najkrajšie mestá na slovensku
  • príroda na slovensku

Táto technika patrí k jedným z najefektívnejších spôsobov, ako zvýšiť organickú návštevnosť na blogu. Oprášiť starý článok je väčšinou jednoduchšie, ako napísať úplne nový. Ak to spravíte naozaj poctivo a vytvoríte najlepší obsah na slovenských internetoch, je veľká šanca, že sa časom dostanete s týmto článkom na popredné pozície vo vyhľadávaní.

 

Content gap analýza môže mať mnoho podôb a toto je len jedna z nich. Mne sa osvedčila a v porovnaní s inými postupmi ide o veľmi efektívnu cestu, ako odhaliť slabiny a príležitosti na webovej stránke.

Ak máte akékoľvek podnety/otázky k tejto téme, neváhajte mi ich napísať do komentárov. 🙂

Na záver by som ešte rád odkázal na článok Johna Reinescha, ktorý ma inšpiroval spolu s nástrojom Content Gap od Ahrefsu k napísaniu tohto návodu a vôbec praktizovania tejto analýzy na mojich a klientských projektoch.